Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Էդուարդ Տեր-Ղազարյանների տեսանելի ու անտեսանելի աշխարհը

Էդուարդ Տեր-Ղազարյանների տեսանելի ու անտեսանելի աշխարհը
26.04.2019 | 03:50

Յոհան Սեբաստիան Բախի գծագրած հսկայական չափերի ալտը այդպես էլ չհնչեց՝ պատրաստող վարպետի սխալների պատճառով: Մոտ երեք դար անց, Բախի գծագրերի հիման վրա, Էդուարդ Ավագի Տեր-Ղազարյանը վերականգնեց գործիքը, որն արդեն հնչում էր այնպես, ինչպես ժամանակին մտահղացել էր կոմպոզիտորը՝ հանդիսավոր։ Հայ վարպետն այդպես էլ անվանեց այն՝ վիոլա պոմպոզա։
Միկրոքանդակագործ, ջութակի հանրահայտ վարպետ-նորարար, երաժիշտ, ծաղրանկարիչ, գյուտարար Էդուարդ Տեր-Ղազարյանին առչնվող անհավանական պատմությունների շարքը կարելի է երկար թվարկել: Կարելի է նաև այցելել «Տեր-Ղազարյանների միկրոարվեստ» թանգարան՝ տեսնելու անվանի հայի աշխատանքները, ծանոթանալու նրա մասին պատմություններին: Եվ ոչ միայն. թանգարանում (Աբովյան 8, «Նոյյան տապան» գրախանութի առաջին հարկ) ներկայացված են նաև Էդուարդ Տեր-Ղազարյանի անվանակից թոռան միկրոաշխատանքները: Անզեն աչքի համար անտեսանելի այս միկրոքանդակները ստեղծվել են թզի կորիզի, մարդու մազի, բրնձի հատիկի, սարդոստայնի, ալմաստի, պողպատի, ոսկու փոշեհատիկների և այլ նյութերի՝ միկրոնով չափվող մասնիկների վրա: Թեմաները տարբեր են՝ հայտնի մարդկանցից մինչև գրքային հերոսներ:
Էդուարդ Ավագի Տեր-Ղազարյանը կյանքից հեռացել է 2012-ին: Նրա ցուցահանդեսները շրջել են աշխարհի բազմաթիվ երկրներում՝ Միացյալ Նահանգներ, Ֆրանսիա, Գերմանիա, Ճապոնիա, Ռուսաստան, Իրան, Եգիպտոս և այլն: 1977 թվականին Լոս Անջելեսում խորհրդային արվեստի ցուցահանդեսի հայկական տաղավարում ներկայացված նրա աշխատանքը որակվել է աշխարհի «ութերորդ հրաշալիք»։ Միկրոքանդակի ավանդույթները շարունակում է մեծ վարպետի անվանակից թոռը՝ ԷԴՈՒԱՐԴ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ, որն այսօր «Իրատեսի» հյուրն է:

-Ավագ և կրտսեր Տեր-Ղազարյանների արվեստում կա՞ն տեխնիկական և ձեռագրային տարբերություններ:
-Այո, փորձում եմ միկրոքանդակները տեխնիկապես ավելի կատարելագործել՝ հենվելով այն դպրոցի բազային գիտելիքների վրա, որի հիմնադիրը Էդուարդ Տեր-Ղազարյան ավագն էր: Բնականաբար, կան նաև գունային, ոճային, թեմատիկ տարբերություններ:
-Էդուարդ Տեր-Ղազարյան ավագի խոշորագույն նվաճումը միկրոքանդակագործության մեջ շարժական միկրոաշխատանքների ստեղծումն է: Դուք շարունակու՞մ եք այդ գիծը:
-Այս պահին աշխատում եմ շարժական աշխատանքի վրա: Այն ավելի բարդ է, հիմնված է գիտական փորձերի վրա, և անհամեմատ երկար ժամանակ է պահանջում:
-Այն, ինչ անում են Տեր-Ղազարյանները, ավելի շատ գյուտարարությու՞ն է, թե՞ արվեստ, և ի՞նչն է մարդկանց գրավում՝ արվե՞ստը, թե՞ առեղծվածը:
-Դժվար է միանշանակ ասել՝ արվեստ է, թե գիտություն, ավելի շուտ խառնուրդ է: Կարող եմ ասել, որ 1947 թվականից սկսած (երբ առաջին անգամ Երևանում ցուցադրվեցին Էդուարդ Ավագի Տեր-Ղազարյանի աշխատանքները) մինչ օրս այն զարմացնում է մարդկանց: Այսքան ինֆորմացիաների, նորարարությունների հեղեղի մեջ էլի ունի իր ուրույն տեղը:
-Աշխատանքները ստեղծելու համար օգտագործում եք կիսաթանկարժեք քարեր, ոսկու փոշի: Ինչո՞վ է դա պայմանավորված:
-Կան նյութեր, քարեր, որ ավելի երկար են ապրում: Բացի այդ, Էդուարդ Տեր-Ղազարյան ավագը գիտեր ինչպես աշխատել դրանց հետ, որ քարը որ նյութի, որ փոշու հետ համադրել: Նաև դրանում էր նրա հանճարը: Միկրոքանդակագործությունն իրականում շատ հին արվեստ է, 3-4 հազար տարվա պատմություն ունի, գալիս է Չինաստանից, Հնդկաստանից, բայց այսպիսի ֆունդամենտալ հիմքի վրա կանգնեցրել է Էդուարդ Տեր-Ղազարյանը: Եթե համեմատեք այլ աշխատանքների հետ, կտեսնեք, որ տարբերվում են թե՛ ոճային, թե՛ գեղարվեստական, թե՛ կատարման և թե՛ մատուցման առումով: Իսկ 70-ականներին նա բերեց նաև մի նոր ուղղություն՝ շարժական միկրոքանդակը, որը մինչ օրս անգերազանցելի է:
-Ի՞նչն է ամենաբարդը Ձեր աշխատանքում, և որքան ժամանակ է պահանջվում մի քանդակի ստեղծման համար:
-Մի քանի ամիս, երբեմն ավելի շատ: Ամենաբարդը թեմայի ընտրությունն է, գաղափարը: Եթե միտքը կա, արդեն մտածում ես ուղիների մասին՝ ինչպես այն ներկայացնել:
-Էդուարդ Տեր-Ղազարյան ավագը պատկերել է հայտնիներին, նրա աշխատանքները նվեր են ստացել Ռոքֆելլերը, Ինդիրա Գանդին, Խրուշչովը, Եղիսաբեթ II-ը և այլք: Դուք շարունակու՞մ եք այդ գիծը:
-Այո, Սարոյանին եմ պատկերել, Ազնավուրին, Հռոմի պապին... ՈՒզում եմ նաև պապիս դիմանկար-միկրոքանդակը ստեղծել:
-ՈՒղտերի քարավանը ասեղի անցքով անցկացնելը ակնարկ է աստվածաշնչյան հայտնի բանաձևմա՞նը:
-Այդ ժանրում դա ընդունված, դասական մոտեցում է: Բոլոր միկրոքանդակագործներն ուզում են ուղտը ասեղի ծայրով անցկացնել: Ես նոր տարբերակով՝ եռաչափ ֆորմատով եմ ուզում նույնն անել, որ ոչ միայն ուղտերի քարավանը երևա, այլև հեռանկարը՝ սարերը, կանաչը, քաղաքը:
-Տեր-Ղազարյանների միկրոարվետի ո՞ր մասն է ցուցադրված այստեղ:
-Աշխատանքները ցրված են աշխարհով մեկ: Մեծ ցուցադրություն ունենք Մոսկվայում, ԱՄՆ-ում, մեր ազգականներին նվիրած աշխատանքները նույնպես ներկայացվում են Եվրոպայում, Ռուսաստանում կազմակերպվող ցուցահանդեսների ժամանակ:
-Ցուցահանդես կազմակերպելու նպատակ ինքներդ ունե՞ք:
-Միտք ունենք շրջիկ ցուցահանդես կազմակերպելու Հայաստանում՝ ներառելով հատկապես սահմանամերձ շրջանները, և ավարտել Արցախում: Արցախյան թեմաներով մի քանի աշխատանք եմ ստեղծելու, ցուցահանդեսից հետո կնվիրեմ Արցախին:
-Հետաքրքիր է՝ հավաքորդներին գրավու՞մ են միկրոքանդակները, փորձու՞մ են իրենց հավաքածուն համալրել նման աշխատանքներով:
-Իհարկե:
-Սոցիալական, քաղաքական թեմաներին չե՞ք անդրադառնում:
-Ոչ: Միտք ունեմ Ցեղասպանության թեմայով աշխատանք ստեղծելու:
-Երբ թանգարանը համալրվում է նոր աշխատանքով, արվեստասերները տեղեկանու՞մ են այդ մասին:
-Նորությունների մասին տեղեկացնում ենք թանգարանի ֆեյսբուքյան էջով, որը շատ ակտիվ գործում է:
-Էյնշտեյնի հետևորդներից Ալեքսանդր Օտտո Ստինն ասել է, որ եթե գիտությունը շարունակի այս տեմպերով զարգանալ, Էդուարդ Տեր-Ղազարյանի շարժվող միկրոքանդակների գաղտնիքը կբացահայտվի 9000 տարի անց: Սա նշանակում է, որ չի՞ բացահայտվելու:
-Հարցը գաղտնիքը չէ, այլ Էդուարդ Տեր-Ղազարյանի մեծությունը, որը հասկանալ հնարավոր չէ: Մարդը կարող է լինել լավ նկարիչ, լավ երաժիշտ, բայց նա կատարելապես տիրապետում էր մի քանի մասնագիտությունների: Ես, որպես միկրոքանդակագործ, օգտագործում եմ իր թողած գիտելիքներն ու ամեն անգամ աշխատելիս մտածում եմ՝ լավ, իսկ նա՛ որտեղից է այս ամենը իմացել: Նույնը երաժշտության մեջ, ծաղրանկարչության, բժշկության:
-Իսկ նրա տեսակը, խառնվածքը ինչպիսին էր: Կարո՞ղ եք երկու բառով բնորոշել:
-Կյանքով լեցուն և ուժեղ:
-Էդուարդ Տեր-Ղազարյանի «Մոնա Լիզա» աշխատանքն արդեն պատրաստ է եղել, երբ պատշգամբում հայտնված աղավնին այն կուլ է տվել: Ձեզ հետ պատահե՞լ են նման դեպքեր, կորցնելու վտանգը կարծես մեծ է:
-Այո, խաչքարը, որ հիմա թանգարանում բաց դրված է, փայլեցնելու պահին կորել էր, կնոջս հետ գտանք, մի կերպ ամրացրի: Շատ են լինում նման դեպքեր, այնքան փոքր են, հազում ես, փռշտում՝ կորչում են:
-Ցանկություն չունե՞ք մեծ, տեսանելի մի աշխատանք ստեղծելու:
-Ինչի՞ համար, երբ բոլորը հենց դա են անում: Բացի այդ, դեռ չեմ իրականացրել բոլոր այն գաղափարները, որ նպատակ ունեմ ներկայացնելու միկրոքանդակագործությամբ:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4710

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ